نقش «مترو» در فرونشست خیابانهای پایتخت
سطح زمین تهران کهنه و قدیمی و فعل و انفعالات زیادی در سطح خاک در طول این سالها اتفاق افتاده است و شهرداری باید وجب به وجب خاک و کل مسیر حفاری مترو را تحت کنترل قرار دهد
درحالی که نتیجه نهایی پرونده پر سرو صدای «شهران» هنوز از سوی وزارت دادگستری به اطلاع مردم نرسیده، فرونشست زمین در خیابان پیامبر، پرونده حادثه «ستاری» را باز میکند. پروندهای که تنها 4 روز از زمان بازگشایی آن گذشته، اما در همین چند روزهم توانسته، همه نگاهها را به سمت مقصری ببرد که در چند ماه اخیر بارها و بارها نامش بر سر زبانها افتاده است... «مترو» همان متهم دست اولی است که در چند روز اخیراز زبان رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به عنوان مقصر نهایی حادثه شهران اعلام شد.
حتی کار به جایی رسید که نشست زمین در نزدیکی مجتمع تجاری کوروش که در گمانهزنیهای اولیه به حفاری تونل متروی تهران ربط داده شده بود، به انکار کشید و برخی سایتهای خبری، اعلام کردند که اساساً در آن نزدیکیها هیچ مترو و تونلی وجود ندارد.(در حالی که خط 6 مترو از این منطقه عبور میکند) حتی مازیار حسینی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران هم وارد گود شد تا در سریعترین زمان ممکن نقش حفاری مترو را در ایجاد گودال 3 متری خیابان پیامبر رد کرده و بگوید که مترو، مرغ عزا و عروسی همه فرونشستهای زمین شده و کسی به «فرسودگی تأسیسات شهری» توجه نمیکند! مازیار حسینی البته به تکرار این قبیل حوادث هم اذعان داشته و تأکید کرد که علت این حادثه، نشت آب و شست و شوی خاک ریزدانهها بوده است! علتی که اگرچه از سوی مسئولان دولتی و اعضای شورای شهر تهران رد نمیشود، اما هرگز حفاری مترو را از جایگاه متهم تبرئه نمیکند!
ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت رئیسه جدید شورای شهر تهران، با اعلام سهلانگاری مترو در بروز فرونشستهای زمین در شهر تهران ضمن تأیید این مطلب میگوید: «نمی توان سهلانگاری مترو را در ایجاد حفرهها در پایتخت نادیده گرفت، چراکه مسئولان مترو موظفند پیش از آغاز عملیات خاکبرداری یا گودبرداری، با دستگاههای پیشرفته، میزان مقاومت خاک را بررسی کرده و هر نوع احتمالی را در نظر بگیرند، متأسفانه در بعضی خطوط مترو این کار به دقت انجام نمیشود یا در برخی مواقع به کندی صورت میپذیرد. درحالی که باید مسیر مترو و سطح استقامت زمین در هر زمان سنجیده و کنترل شود.
سالانه در تهران 33 سانتی متر نشست زمین داریم
گزارش خطا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵
نقطه مشترک ریزشها قرارگیری اتفاقی آنها در مسیر مترو است
نظرسنجی
آیا به عنوان زن حاضرید با مهریه 14 سکه «بله» را بگویید؟





